مقایسه رویکردها

رویکرد موضوعی را میتوان همان آموزش سنتی دانست.به این معنا که فرایند آموزش از پیش طراحی شده و توسط برنامه ریزان آموزشی به سطوح پایین تر ابلاغ میشود.معلمان مقید به این رویکرد قائل به ریتم و برنامه زمانبندی شده هستند.آنها دروس را طبق برنامه آموزش میدهند و هیچ گونه انعطافی در فرایند آموزش وجود ندارد.در این رویکرد موضوع و پاسخ ومحصول دیده میشود وصرفا دانستن حقایق مربوط به آن هدف طراحی آموزشیاست.در بسیاری از کشورها این شیوه منسوخ شده است ولی متاسفانه در کشور ما هنوز معلمان به برنامه درسی اکتفا میکنند.تنها آنها انتقال دهنده هستند وتاکید بر حفظیات است.هیچ الگوی عمل ابداعی انجام نمیپذیرد و فرایند آموزش خشک و انعطاف ناپذیر است.
اما در رویکرد پروژه ای که در آن پروژه به صورت الگو و پژوهشی عمیق درباره موضوعی که یادگیری حول آن انجام میگیرد تعریف شده است وضع به روال دیگری است.در رویکرد پروژهای به جای پرداختن به برنامه خشک کلاسی واز پیش تعیین شده به فعالیت و خلاقیت کودک بها داده میشود.در این رویکرد موضوع مورد علاقه کودک به مثابه یک پروژه مورد بحث و گفتگو قرار میگیرد وکلیه فعالیتهایی که معلم به تنهایی در رویکرد موضوعی انجام میدهد با طراحی آموزشی مناسب همراه کودک انجام میپذیرد و حتی در انتخاب موضوع نیز امکان انتخاب به کودکان داده میشود.مسلم است زمانی که دانش آموز خود موضوعی را انتخاب کند برای به ثمر رسیدن آن بیشتر تلاش میکند.پس در خلال این رویکرد هم تلاش فردی و جمعی دانش آموزان بیشتر شده و هم یادگیری عمیق تری صورت میپذیرد.
در فرایند واحد کار نیز این دو رویکرد تفاوتهایی دارند،در رویکرد موضوعی از طریق یک تدریس از پیش طراحی شده کلیه مطالب،مفاهیم و حتی تصاویر مربوط از پیش حاضر میشود و طی یک دوره زمانی به کودک ارائه میشود.وسایل هنری نیز  توسط معلم آماده میشود و هیچ انتخابی بر عهده کودک نیست.مثلا برای درس ماشینها در علوم پایه پنجم همه یک کاردستی ساده درست کردند که همگی شبیه به هم بود ،زیرا وسایل از قبل توسط معلم آماده شده بود و دانش آموزان هیچ حق انتخابی نداشتند.خلاقیت هیچکدام سنجیده نمیشود و اجازه بروز استعداد از آنها گرفته میشود.ولی واحد کار در رویکرد موضوعی به طریقی کاملا بر عکس انجام میپذیرد.در این رویکرد فعالیت مورد علاقه،توسط خود دانش آموزان انتخاب شده وآنها با همکاری جمعی و کمک والدین وسایل مورد نیاز را فراهم و بسته به سلیقه خود به تولید میپردازند.
لازم به ذکر است که واحد کار از مفاهیم فروبل است واز دیدگاه او در فرایند واحد کار مورد علاقه کودکان است که آنها خلاقیت خود را بروز میدهند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد